11.12.2023 tungt.no
Ny Mercedes Arocs til T Engene AS: Kjører masser på Norges dyreste anleggsprosjekt
TUNG NYBIL: Entreprenørbedriften T Engene AS fra Gol har i dag 52 lastebiler i flåten. Den siste nyankommende er en Mercedes Benz Arocs 2658 LS.
Nybilen skal kjøre TBM-masser i forbindelse med ny vannforsyning i Oslo. Før sommeren signerte T Engene AS med Skanska om massetransport på E5 Råvannstunnelen, og skal kjøre rundt 400.000 kubikk tunnelstein over ca. 2,5 år.
Les også: Milliardprosjektene: E39 Rogfast - 20,6 milliarder
På tungt.no kunne du nylig lese at prosjektet ny vannforsyning i Oslo er det dyreste anleggsprosjektet i Norge akkurat nå, men en prislapp på 30 milliarder kroner.
- Det ble ny bil nå på grunn av økt oppdragsmengde med massetransporten og fornyelse av biler, sier Karianne Sørbøen, daglig leder i T Engene AS.
Bilen ble bestil i april 2023, så ventetiden har ikke vært altfor lang.
Les også: Milliardprosjektene: Dette er de dyreste anleggsprosjektene i Norge
- Hva er grunnen til at dere valgte en Arocs 2658 LS?
- Vi har spesialisert oss på å laste og kjøre tunnelstein, og 580 HK er det vi har funnet ut at passer til denne type kjøring, sier Sørbøen. Hun trekker også frem vekt og pris som viktige elementer da de valgte bil.
Hva betyr tall og bokstaver i "Mercedes-Benz 2658 LS"
Mercedes-Benz har en typebetegnelse som er litt ulik de svenske lastebilprodusentene.
De to første tallene i typebetegnelsen er normal totalvekt i Europa, og de to neste tallene indikerer motorstyrke. Men, dette stemmer ikke alltid helt, da det avhenger av de enkelte lands lover og regler.
For nybilen til T Engene AS, som er en 2658, betyr det 26 tonn totalvekt med 580 hester.
I betengnelsen "LS" står L for luftfjæring og S for sattelslepper, som er tysk for trekkvogn. Med andre ord, LS står for luftavfjæret trekkvogn.
Hangeren til nybilen er også ny, kjøpt hos Spartveit AS. I høst kjøpte T Engene tre like tippsemier, ekstra lette for å få med mest mulig tonn stein.
Les også: Milliardprosjektene: Hålogalandsvegen - 11,4 milliarder kroner
- Er det mulig å si noe om erfaringer så langt?
- Det er litt tidlig å si for mye om erfaringer, men det ser bra ut.
T Engene AS har sitt hovedkontor Gol, og står på proff.no oppført med 90 ansatte. Regnskapet i 2022 viser driftsinntekter på 114 millioner kroner, og et resultat før skatt på nær minus 2 millioner kroner.
Det negative resultatet i 2022 skyldes prosjekter der bedriften ikke klarte å kompensere for de høye drivstoffprisene. Daglig leder Karianne Sørbøen sier at bedriften i år er tilbake med ett resultat godt i pluss.
Bedriften har i dag 52 tungbiler, ti hjullastere og fem gravemaskiner.
Opphav og kilder: Tungt.no
Eldre oppdateringer fra T. Engene AS:
- 2022 T Engene AS 50ÅR
- 15.01.2022 E5 Råvannstunnelen Vefsrud
- 24.09.2021 Tunnelstein blir havn på Holmen
- 26.07.2021 Anlegg & Transport- Ny MAN tippsemi i den nye serien
- 02.10.2019 Tor Gjersvik 20år i T Engene AS
- 29.08.2019 Liten oppdatering på prosjektet Nordøyvegen
- 12.03.2019 Nordøyvegen Fv 659 Skjeltene - Harøya
- 31.03.2018 E39 Svegatjørn-Rådal transport av masser for Veidekke
- 31.08.2018 Se Follobanens gigantiske dyttejobb
- 05.12.2017 MEF s fortjenestemedalje i sølv til Syver Haugen
- 04.12.2016 MEF`s Fortjenestemedalje i sølv til Ingar Melbye
- 05.10.2016 Sondre Evjen vant EM runde i klasse RX Light
- 26.08.2016 Ingar Melbye har vært ansatt hos oss i 20år
- 28.04.2016 Anlegg & Transport - 95 tonn tippsemi-transport
- 31.01.2016 Første settet med ny bil og henger på vei til Brønnøysund
- 15.12.2015 Åpning ny undergang for myke trafikanter Ringheimsvegen, Voss
- 16.12.2015 Signering av kontrakt med Societa Italiana per Condotte
- 21.09.2015 Gjennomslag Ljøtunellen
- 11.07.2015 Ny Tippsemihenger til Brønnøysund
- 23.04.2015 Støyperekord på Venåsbrua
- 26.03.2015 Den nye Trøo undergangen opna til påske
- 16.03.2015 MEFs fortjenestemedalje i sølv til Knut Einar Skrindo
- 16.01.2015 Signering ny kontrakt med Brønnøy Kalk